Günümüzde ev ve çamaşır bakım ürünlerinin çoğu fosil yakıtlardan elde edilmiş hammaddeler içeriyor. Bu durum uzun yıllardır böyle…
Ama bizim bir fikrimiz var.
Yerde ve yerin üzerinde zaten bol miktarda karbon kaynağı mevcut: bitkiler, plastik atıklar ve hatta havadaki karbondioksit… Eğer bunlardan yeterince büyük bir ölçekte ve sürdürülebilir bir şekilde yararlanabilseydik yerin altından yenilenebilir olmayan kaynaklardan karbon çıkarmak zorunda kalmazdık.
Bu sayede ev ve çamaşır bakım ürünlerimizin formüllerinde işlenmemiş fosil yakıtlar kullanmayı bırakabilirdik.
Gezegen için daha iyi. Tüketiciler için daha iyi. Ve işimiz için daha iyi.
İşte tam da bunu yapmanın bir yolunu bulduk.
Küresel markaların sürdürülebilirliği dönüşümden geçiyor
“Unilever Temiz Gelecek Vizyonu”, ev ve çamaşır bakım ürünlerimizin ürün geliştirme, üretim ve ambalajlama yöntemlerini temelden değiştirmek üzere tasarlanmış, çığır açan bir strateji.
Döngüsel ekonomi ilkelerini ambalajlara ve ürün formüllerine uygulama hedefi açısından benzersiz. Bunun anlamı da “al-yap-at” yerine “azalt-tekrar kullan-geri dönüştür”.
Bu stratejinin kalbinde yeni bir hedef var: 2030 yılına kadar ev ve çamaşır bakım ürünlerimizin formüllerindeki fosil yakıtlardan elde edilmiş karbonun %100'ünü yenilenebilir veya geri dönüştürülmüş karbonla değiştirmek.
Unilever Temiz Gelecek Vizyonu; OMO, Cif ve Domestos gibi küresel markaların sürdürülebilirliğini dönüştürecek. Bu aynı zamanda 2039 yılına kadar tüm ürünlerimizden net sıfır emisyona ulaşmasını sağlama taahhüdümüze katkı sağlayacak büyük bir adım.
İşimize yönelik köklü bir değişim
Ev ve çamaşır bakım ürünlerimizde kullanılan hammaddeler, yaşam döngüsü boyunca ürünlerimizin ortaya çıkardığı karbon ayak izi içinde en büyük orana sahip. Ürün formüllerimizde yenilenebilir veya geri dönüştürülmüş bileşen kaynaklarına geçiş yaparak söz konusu karbon ayak izini azaltmanın yeni yollarını bulacağız.
Unilever Ev Bakımı Kategorisi Başkanı Peter ter Kulve, “Unilever Temiz Gelecek Vizyonu, işimizde köklü bir değişiklik yapmaya yönelik” diyor. “Sektör olarak, ürünlerimiz için hammadde de dahil olmak üzere fosil yakıtlara bağımlılığımızdan kurtulmalıyız. Büyük ölçekte kullanmayı öğrendiğimiz takdirde yerde ve yerin üzerinde yeterli karbon varken yerin altından karbon çıkarmayı bırakmalıyız.
“Geçtiğimiz aylarda temizlik ürünlerimize daha önce görülmemiş bir talep oldu ve COVID-19'a karşı mücadelede insanları güvende tutmaya yardımcı olma noktasında üzerimize düşeni yapabilmekten gurur duyuyoruz. Ama bu bir rehavet sebebi olmamalı. Dünyamızın - evimizin - karşı karşıya olduğu çevresel krizleri asla unutmamalıyız. Kirlilik. Doğal yaşam alanlarının yok olması. İklim krizi. Burası hepimizin evi ve onu korumaktan sorumluyuz."
Üstün, uygun maliyetli, daha yeşil
Unilever Temiz Gelecek Vizyonumuz için 1 milyar Avro ayırdık ki bu kaynak da yine 1 milyar Avro’luk yeni İklim ve Doğa fonumuza ek olarak oluşturuldu. Bu miktar biyoteknoloji araştırmaları, CO2 kullanımı, düşük karbonlu kimya çalışmaları, biyolojik olarak çözünebilir ve su-etkin ürün formülleri ve birincil plastik kullanımını azaltma hedeflerimiz için finansman sağlayacak.
Esasen bu finansal kaynağı, insanların ürünlerimizden beklediği üstün temizlik performansını sunmanın yanında önemli ölçüde daha düşük çevresel etkiye sahip ve erişilebilir ürünler geliştirmek için kullanacağız.
Aslında Unilever Temiz Gelecek Vizyonumuz hâlihazırda dünya çapında sektör lideri projeleri destekliyor.
Örneğin, soda külü çamaşır deterjanlarının temel bileşenlerinden biri ancak şu anda fosil yakıtlardan elde edilen enerjinin yüksek miktarlarda kullanılmasıyla üretiliyor. Bu yüzden Güney Hindistan'daki Tuticorin Alkali Chemicals (TAC) ve Carbon Clean Solutions (CCSL) ile ortaklıklar kurduk. Bu kuruluşlar, üretim süreçlerinde CO2'yi atmosfere ulaşmadan yakalayan ve yakalanan CO2'yi soda külü yapmak için hammadde olarak kullanan gelişmiş bir teknolojiye öncülük ediyorlar.
Slovakya'da ise hâlihazırda Şili ve Vietnam'da Sunlight (Quix) sıvı bulaşık deterjanımızda kullanılan yenilenebilir ve biyolojik olarak çözünebilir bir yüzey aktif madde olan ramnolipid’leri geliştirmek üzere biyoteknoloji lideri Evonik Industries ile çalışıyoruz. Her iki teknolojinin de ölçeğinin program kapsamında önemli ölçüde artırılmasını umuyoruz.
Kurallar baştan yazılıyor
Formüllerimizi fosil yakıtlardan elde edilmiş karbondan arındırma yolunu açarken kullandığımız karbon kaynaklarını çeşitlendirmek zorundayız.
Biz buna Karbon Gökkuşağı (Carbon Rainbow™) diyoruz.
Bu yaklaşımla yenilenebilir olmayan karbon kaynakları (siyah) yerine yakalanan CO2 (mor), bitkiler ve biyolojik kaynaklar (yeşil), deniz yosunları (mavi) ve plastik gibi atık malzemelerden (gri) karbon kullanacağız.
Unilever Temiz Gelecek Vizyonumuzun merkezine karbon çeşitliliğini koymak zorundayız. Bu yeni karbon tedariki çevresel etki değerlendirmeleriyle yönetilecek ve arazi kullanımı üzerindeki istenmeyen baskıları önlemek için Unilever’in sektöre öncülük eden sürdürülebilir kaynak bulma programları ile paralel yürütülecek.
İnsanlar sürdürülebilir ürünlerin de geleneksel ürünler kadar iyi ve erişilebilir olmasını istiyor. Bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler, ultra hassas bileşenlerden kendi kendini temizleyen giysilere ve yüzeylere kadar heyecan verici yeni fırsatlar bu yönde ilerlememizi sağlıyor.
Peter, “Fosil yakıtların küllerinden yeni bir biyolojik ve döngüsel ekonomi doğuyor ve sektörümüzün kurallarını baştan yazıyor,” diyor. “Gezegenimizin sınırlılıkları dahilinde büyümek için karbon kaynaklarını çeşitlendirmek çok önemli. Karbon Gökkuşağı (Carbon Rainbow™) modelimizi paylaşarak herkesi karbon kullanımıyla ilgili olarak ekonomi genelinde bir dönüşüme çağırıyoruz.”