Bir yıl önce, 2025 yılına kadar ambalajlarımızda birincil plastik kullanımını yarı yarıya azaltacağımızın ve 100.000 tondan fazla plastik ambalaj malzemesini portföyümüzden kaldıracağımızın sözünü vermiştik.

Unilever Dünya Başkanı Alan Jope: "Tüketim kültürü ve tüketimi teşvik eden iş modelleri hayatlarımıza hâkim olmaya ve gezegenimize zarar vermeye devam ediyor”. Koşullar her ne kadar zorlayıcı olsa da, plastik kirliliğini görmezden gelemeyiz diyen Alan Jope, “Bizim ve sektörün geri kalanı için bu yolda kararlılıkla ilerlemek, kullandığımız plastik miktarını azaltmak ve döngüsel ekonomiye geçişi hızlandırmak hayati önem taşıyor” diyerek ekliyor.

Koşullar her ne kadar zorlayıcı olsa da, plastik kirliliğini görmezden gelemeyiz.” Alan Jope, Unilever Dünya Başkanı

Alan Jope, CEO of Unilever

Hiç süphesiz 2020 yılı öngörülemeyen ve diğerlerinden oldukça farklı bir yıl oldu. Ancak değişmeyen bir şey var ise, o da belirlediğimiz hedeflere ulaşmak konusundaki kararlığımızdı. Geride bıraktığımız bir yılda, verdiğimiz sözleri yerine getirme yolunda kaydettiğimiz gelişmeleri paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz.

  • Tüketici sonrası geri dönüştürülmüş plastik (PCR) artık Unilever’in plastik ayak izinin %10'undan fazlasını oluşturuyor. Bu, 2019 ile kıyasladığımızda önemli bir artışı temsil etmenin yanı sıra, 2025'e kadar olan en az %25 PCR kullanma hedefimize doğru giden yolda sağlam bir ilerleme katettiğimizi gösteriyor. Bununla birlikte, PCR kullanımımızın önümüzdeki 12 ay içerisinde ikiye katlanmasını bekliyoruz.
  • Yaklaşık 4.500 ton plastik tasarrufu sağlayacak, geri dönüştürülebilir kâğıt bazlı dondurma tüpü gibi plastiğe alternatif yeni malzemeler kullanıyoruz.
  • Yeniden doldurulabilen ve yeniden kullanılabilen ambalajlar için yeni iş modellerini test etmeye devam ediyoruz. Bu alandaki çalışmalarımızı hızlandırabilmek için özel ekipler kurduk. Bu süreçte öğrendiklerimizi ve bulgularımızı herkese açık olacak bir şekilde paylaşıyoruz.
  • Sattığımızdan daha fazla plastik ambalaj toplama ve işleme hedefimize ulaşabilmek üzere ülkeler özelinde farklı planlar geliştirdik.

Daha az plastik. Daha iyi plastik. Plastiksiz çözümler.

Plastik atıkları azaltma planlarımızı net bir çerçeve ile güçlendiriyoruz: Daha az plastik, daha iyi plastik kullanacağız ve hiç plastik kullanmayacağız.

‘Daha az plastik’ içeren projelerimiz, su ile seyreltildiğinde standart boyutlarla aynı büyük sonuçları veren konsantre ürünlerimizin daha küçük paketlerini kapsıyor. Bunlar arasında, piyasadaki diğer tüm ürünlere kıyasla daha küçük dozajlara sahip Omo ve Yumoş’un ultra konsantre çamaşır deterjanı ve yumuşatıcı ambalajları yer almaktadır. Aynı kullanım sayısına sahip olmasına rağmen, normalde kullanılan plastik miktarının yarısı kullanılarak üretilen Love, Beauty and Planet konsantre şampuan ve saç kremleri de bu kapsamda piyasaya sürülmüştür.

‘Daha iyi plastik’ kullanma konusundaki çalışmalarımız, Dove’un Avrupa, Kuzey Amerika ve Türkiye’de %100 geri dönüştürülmüş şişelere geçişini kapsamaktadır. OMO, temizlik ve çamaşır deterjanı markalarının karbon ayak izini azaltmaya yönelik “Temiz Gelecek” girişimimizin bir parçası olarak, bitki bazlı leke çıkarıcı ile desteklenen %100 geri dönüştürülebilir ve %50 PCR içeren sıvı çamaşır deterjanı şişelerini üretmiştir. Öte yandan Magnum, gıdaya uygun geri dönüştürülmüş plastikten yapılmış 7 milyon dondurma tüpünü bu proje kapsamında piyasaya sürmüştür.

‘Plastik içermeyen’ girişimlerimiz de hız kazanıyor. Ev bakım markası olan Seventh Generation, karton paketleriyle içinde hiç plastik bulunmayan bir ürün serisini piyasaya sürdü. Dünyada çay markalarmızdan biri olan PG Tips, biyolojik olarak çözülebilen çay poşetlerini piyasaya sürdü ve 2021 yılına kadar ürünlerinde tamamen plastiksizleşme kararı aldı. Ve Şili'de, sürdürülebilirlikle ilgili ortaklaşa çalışmalar yürüttüğümüz bir girişim şirketi olan Algramo ile, tüketicilerin bir uygulama aracılığıyla ev bakımı markalarımızın ambalajlarının yeniden doldurulmasını talep edebildikleri ve bunların üç tekerlekli bisikletle evlerine kadar teslim edildiği başarılı bir pilot program başlattık.

Plastik toplama ve işleme

Plastik ambalajların toplanmasına ve işlenmesine yardımcı olarak, plastik kirliliğini azaltmak için de çalışıyoruz.

Bunu başarmak için birden çok ülkedeki ortaklarımızla birlikte çalışıyoruz. Çalışmalarımız arasında, atık toplama ve işleme alanında doğrudan yatırım yapmak ve ortaklıklar geliştirmek; geri dönüştürülmüş plastik satın alarak kapasite oluşturmak ve ambalajlarımızın toplanması için doğrudan ödeme yapmak yoluyla genişletilmiş üretici sorumluluğu planlarını desteklemek yer almaktadır.

Örneğin Hindistan'da, ambalajların ayrıştırılmasına, toplanmasına ve geri dönüştürülmesine yardımcı olan gayri resmi atık toplayıcılarının geçim kaynaklarını korumak amacıyla Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı ile birlikte çalışıyoruz. Ortaklık bugüne kadar 33.000'den fazla haneye ulaştı ve 2.500 ton plastik atığın toplanmasını sağladı. Çalışma bundan sonraki yıllarda da daha fazla haneyi kapsayacak şekilde genişleyecek.

Öte yandan Endonezya'da, 18 şehirdeki toplulukları, atık toplayıp satabilecekleri sistemler geliştirebilmeleri için destekledik. Tüketicilerin Google Harita aracılığıyla yakınlarındaki atık bankalarının konumlarına erişmelerini sağlayan ‘Google My Business’ isminde bir platform kullanıyoruz. Güncel durumda bu dijital platform aracılığıyla 289 atık bankasını, arama platformunda erişilebilir duruma getirdik. Amacımız, 2020'in sonuna kadar Google Harita aracılığıyla 2.000 atık bankasını kullanıma sunmaktır.

Quix and Omo bottles with a Algramo van in the background

Yeniden doldurma – yeniden kullanım devrimine doğru atılan adımlar

Birinci yılın sonunda kaydettiğimiz ilerlemenin bir parçası olarak, yeniden doldurma ve yeniden kullanma modelleriyle ilgili öğrendiklerimizi de ilk kez paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz. Bu alandaki yenilikler arasında, Brezilya'daki OMO 3 lt kullanan tüketicilerin %30'unun yeniden doldurulabilir bir modele geçişine tanıklık eden konsantre ürünler ve 171 ton plastik tasarrufu sağlayan ve küresel olarak yaygınlaşan Cif’in ekolojik olarak yeniden doldurulabilen ürünleri yer alıyor.

Geçtiğimiz yıl birkaç farklı yeniden doldurma ve yeniden kullanma yöntemini test ettik ve çalışmalarımız sonucunda herkese uyan tek bir yaklaşımın olmadığını gördük. Başlangıçtaki engelleri ve tüketicilerin benimsemesi gereken davranış değişikliklerini kısıtlayan noktaları en aza indiren, basit sistemleri tercih ediyoruz. Pilot projelerimiz, en çok işe yarayan çözümleri belirlememize ve ölçeklendirmemize yardımcı oluyor.

Araştırmalarımızı, pilot projelerimizi, başarılarımızı ve aldığımız dersleri bir araya toplayıp hepsini Unilever.com'da özel bir sayfada paylaşıyoruz.

Bu konuda daha fazla keşif yapın
Başa dön

BİZİMLE BAĞLANTI KURUN

Sürdürülebilir bir gelecek hayalini paylaşan herkesi, bizimle bağlantı kurmaya davet ediyoruz.

BİZE ULAŞIN

Unilever ve uzman ekipler ile temas kurun veya dünyanın dört bir yanında iletişim kurulacak kişileri bulun.

Bize Ulaşın