Toggle Ara

  1. Home
  2. ...
  3. Merak ettikleriniz
  4. Sürdürülebilir Palm Yağı

Sürdürülebilir Palm Yağı

Palm yağımızın %100’ünü sürdürülebilir kaynaklardan almaya kararlıyız

Yağ palmiyesinin sürdürülebilir olmayan yollarla yetiştirilmesi; ormansızlaşmayı ve iklim değişikliğini hızlandırıyor.

Unilever olarak, palm yağımızın %100’ünü sürdürülebilir kaynaklardan almaya kararlıyız ve bu hedefimiz doğrultusunda büyük ilerleme kaydettik. Sürdürülebilir Palm Yağı Yuvarlak Masası (RSPO) tarafından 2013 yılı Kasım ayında gerçekleştirilen toplantının ardından, Unilever olarak 2014 sonuna kadar tüm dünyada satın aldığımız palm yağının -kaynağına kadar- geriye dönük izlenebilir olacağını duyurduk.

Palm yağı hakkında daha fazla bilgi edinmek ve palm yağını nasıl kullandığımızı ve ne şekilde sürdürülebilir kaynaklardan tedarik ettiğimizi görmek için videoyu izleyin.

http://unilever.com/sustainable-living/sustainablesourcing/palmoil/

Palm yağını sürdürülebilir tedarik etme yolculuğumuzun dönüm noktaları:

  • Kasım 2010: 2020’ye kadar palm yağımızın %100’ünü sürdürülebilir kaynaklardan tedarik etmeye karar verdik.
  • Nisan 2012: Özellikle GreenPalm sertifikalarının alınması sayesinde, hedefimize 2015 yılında; yani üç yıl önce ulaştığımızı duyurduk.
  • Nisan 2012: 2020 itibarıyla palm yağımızın tamamını izlenebilirliği onaylanmış kaynaklardan tedarik etmeye karar verdik.
  • Temmuz 2013: Kaynağına kadar izlenebilir onaylı palm yağını işlemek üzere, Endonezya, Sei Mangke’deki bir ayırma tesisine yatırım yaptık.
  • Kasım 2013: 2014 yılının sonuna kadar Unilever’in tüm dünyada satın aldığı palm yağının kaynaklarına kadar izlenebilir olması için, pazarda sürdürülebilir palm yağına doğru bir dönüşümü hızlandırmayı amaçladık.

Hedeflerimiz

Harekete geçmek

Margarin, dondurma, sabun ve şampuan gibi ürünlerimizde palm yağı kullanmaktayız ve dünyanın en büyük palm yağı alıcılarından biriyiz.Bir yılda toplam dünya üretiminin %3’üne denk gelen, yaklaşık 1.3 milyon ton palm yağı alıyoruz.

Sürdürülebilir Tarım Programımız ile, on yılı aşkın süredir yağ palmiyelerini sürdürülebilir şekilde yetiştirilmesi için çalışmalar yapıyoruz. 2004 yılından beri faaliyet gösteren Sürdürülebilir Palm Yağı Yuvarlak Masasının (RSPO) kurucu üyesiyiz.

2008 yılında, palm yağımızın tamamını 2015’e kadar sertifikalı sürdürülebilir kaynaklardan almayı taahhüt ettik ve 2012 yılında ise, palm yağımızın tamamını 2020’ye kadar sertifikalı ve izlenebilir kaynaklardan tedarik etme kararı aldık.

Hedeflerimiz ve Performansımız

Sürdürülebilir palm yağı (Kutu)

  • 2015 itibarıyla palm yağımızın tamamını sertifikalı sürdürülebilir kaynaklardan satın alıyor olacağız.
  • 2020 itibarıyla palm yağımızın tamamını sertifikalı ve izlenebilir kaynaklardan sürdürülebilir şekilde tedarik ediyor olacağız.
  • (Yeni Hedef 2012.)
  • 2012 sonu itibarıyla palm yağının %100 sürdürülebilir kaynaklardan temin ediyor olacağız: %97’si GreenPalm sertifikaları aracılığıyla;†ve
  • 2012 sonu itibarıyla palm yağının %3’ünü sertifikalı ve izlenebilir kaynaklardan (ayrıştırılmış tedarik yoluyla) satın alacağız.†
  • Başarılı
  • Plana göre ilerliyor
  • Plan dışı
  • Ulaşılan hedef yüzdesi

† PwC tarafından bağımsız olarak denetlenmektedir – bkz Bağımsız güvence

Greenpalm onay sertifikasi

Alıcıya, sürdürülebilir şekilde üretilmiş bir palm yağının ulaştığından emin olmak için, sertifikalı bir yetiştiriciden alıcıya kadar olan süreçte bir gözetim zinciri oluşturulmalıdır.Bu da, sürdürülebilir palm yağının, ‘ayrıştırılmış bir ürün’ olarak satın alınmak üzere ayrı şekilde işlenmesi ve sevk edilmesi gerektiği anlamına gelmektedir.

GreenPalm sistemi, RSPO sertifikalı palm yağı üreticilerine, mahsullerinin bir miktarını GreenPalm’e kaydetme imkanı sunmaktadır.Üreticiler, sürdürülebilir şekilde üretilen her 1 ton palm yağı için GreenPalm sertifikası alırlar ve sertifikaları GreenPalm alışveriş sistemi üzerinden satabilirler.Böylece alıcılar sürdürülebilir palm yağı üretimini desteklediklerini açıklayabilirler. Palm yağı, her zamanki gibi, ayrıştırılmamış bir şekilde satılmakta, işlenmekte ve satın alınmaktadır.

Avrupa ve Amerika kıtalarındaki fabrikalarımıza gelen palm yağının tamamı ve Avustralasya, Malezya ve Endonezya'daki faaliyetlerimizde kullanılan palm yağımız GreenPalm sertifikalıdır.

Nisan 2012'de, 2015 hedefimize üç yıl öncesinden ulaşacağımızı duyurmuştuk. Bu başarıya ulaşmamızdaki asıl sebep, GreenPalm sertifikalarını almamız oldu.Bu sertifikaların daha sürdürülebilir bir palm yağı endüstrisinin oluşumuna büyük katkı sağladığını biliyoruz, ancak bunlar henüz sürecin ilk adımını oluşturuyor.

Hedefimizi palm yağının yetiştiği alanlara kadar izini sürebilecek şekilde genişletiyoruz

İnsanlar palm yağının nereden elde edildiğini ve kaynağına kadar izlenebilir olup olmadığını giderek daha çok merak ediyor.Ancak palm yağı tedarik zincirinin bölünmüş yapısı nedeniyle, bu meraka yanıt vermek o kadar da kolay değil.

İzlenebilir tedarik hedefimizi desteklemek amacıyla, ayrıştırılmış sürdürülebilir palm yağı almak üzere üreticilerle doğrudan çalışmaya başladık. 2011'de, Avrupa'daki pazarlarımız için Sürdürülebilir Palm Yağı Yuvarlak Masası (RSPO) sertifikalı tedarikçilerimizden izlenebilir palm yağı tedarik etmeye başladık. İzlenebilir palm yağı tedarikimizi artırmak için, Endonezya’da bir palm çekirdeği yağı işleme tesisimiz için 69 milyon Euro yatırım yapmaktayız.Ham palm yağını ve türev ürünleri başka ülkelerde de işlemek konusunda benzer ortak girişim yatırımlarında bulunmayı planlıyoruz.

Kapsamlı bir girişime liderlik ediyoruz

Taahhüdümüzü gerçekleştirebilmemiz, sürdürülebilir yolla üretilmiş bir palm yağı pazarının oluşturulmasından geçiyor.Bu hem karmaşık hem de hükümetler, sivil toplum kuruluşları, üreticiler, büyük yetiştiriciler ve küçük çiftçiler gibi birçok paydaşın katılımını gerektiren bir süreç.

Unilever olarak, sürdürülebilir palm yağının yaygınlaşmasını sağlamak için Sürdürülebilir Palm Yağı Yuvarlak Masası (RSPO) ile birlikte çalışıyoruz.Yuvarlak Masa (RSPO), tedarikçilerin sertifika alabilmeleri için öngörülen sürdürülebilirlik kriterlerini belirledi.Yine de, doğru bir yatırım yaptıklarına ikna olmak için, tedarikçilerin yeterli palm yağı talebi olacağına dair garantiye ihtiyaçları var.Bu nedenlediğer işletmeleri de bizim taahhütlerimize benzer taahhütler vermeye ve pazardaki talebi artırmaya destek olmaya teşvik ediyoruz.Böylece yetiştiriciler, sürdürülebilirlik sertifikalarına yaptıkları yatırımın kendi işlerine yarar sağlayacağından emin olacaklardır.

2008’de, verdiğimiz taahhüdün bir parçası olarak, ormansızlaşmayla mücadele için STK’lar ve şirketlerle global bir birlik kurduk.Düzenli toplantılar yapan bu birlik, dünyanın önde gelen tüketici ürünleri şirketlerinden bazılarının da aralarında yer aldığı yaklaşık 40 üye şirketten oluşuyor. Bu üyelerin büyük kısmı, 2010 yılı sonuna kadar sertifikalı sürdürülebilir palm yağı satın alma hedeflerine yönelik hedeflerini tüm dünyaya açıkladı.Ayrıca, Tüketici Ürünleri Forumu’nun (Consumer Goods Forum) “0 ormansızlaşma” hedefinin bir parçası olarak; palm yağına ilişkin verilen taahhütler, sürdürülebilir palm yağı pazarının büyümesine da katkı sağlıyor.

Çin’de sürdürülebilir palm yağı ticaretini teşvik ediyoruz

Bugün palm yağının yaklaşık %14'ü sürdürülebilir olarak sertifikalandırılmış bulunuyor, ancak pazarda mevcut sertifikalı sürdürülebilir palm yağının sadece yarısı alınıyor.Burada en büyük güçlük, farkındalığı artırmak, talebi teşvik etmek ve bizim gibi şirketlerin şimdiye kadar kaydettiği ilerlemeyi hızlandırmak için pazarı genişletmek.

Dünya tedarikinin %18’ini ithal eden Çin, dünyanın en büyük palm yağı tüketicisi. Çin aynı zamanda Unilever için hızla büyüyen bir pazardır. 2020 yılı hedefimize doğru çalışırken, ülkede sürdürülebilir şekilde tedarik edilmiş palm yağı pazarını geliştirmeye yetecek kadar talep olmasını sağlayabilmemiz çok önemli.

Temmuz 2012'de, Çin Sürdürülebilir Palm Yağı Forumu için, Çin hükümeti ve satıcıları da kapsayan, palm yağı sektörünün 60 kilit oyuncusuyla bir araya geldik. Tüketici Ürünleri Forumu ile çalışarak, Çin’de sertifikalı sürdürülebilir palm yağının yaygınlaştırılmasını nasıl teşvik edeceğimize dair fikirlerimizi paylaştık.

Palm yağının önemi

Palm yağı, dünyada milyarlarca insan için temel bir gıda maddesi olan, besleyici bir bitkisel yağdır.Palm yağı, çok mahsul veren ve çok verimli bir bitki olan, yağ palmiyesinin meyvesinden elde edilir.

Palm yağı önemli bir mahsuldür. Margarin, çorbalar ve dondurmalardan şampuanlara, cilt losyonlarına, sabunlara ve mumlara kadar, gıda ve gıda dışı kategoride yer alan pek çok ürünün yapımında kullanılır.Bir yılda, yaklaşık 12 milyon hektar ekim alanında, yine yaklaşık 50 milyon ton palm yağı üretilmektedir.

Yağ palmiyeleri, Asya, Latin Amerika ve Afrika’nın ekvator koşullarında yetişirler, ancak dünya palm yağı tedarikinin %80’inden fazlası Malezya ve Endonezya’dan gelmektedir. 1990’lardan bu yana, palm yağı üretimi için kullanılan arazi alanı yaklaşık %43 oranında artmıştır.

Palm yağına yönelik giderek artan talebin nedenleri arasında en önemlileri şunlardır:

Beslenmesi gereken nüfusun giderek artması

Gelişmekte olan pazarlarda gelirleri artan tüketicilerin markalı ürün alma isteğinin artması

Bioyakıt üretiminde kullanımı

Palm yağını nasıl kullanıyoruz?

Unilever uzun yıllardan beri ürünlerinde palm yağı kullanmaktadır. Palm yağı, işlenip saflaştırıldıktan sonra bileşenlerinin çeşitli ürün uygulamalarında kullanılabildiği çok amaçlı bitkisel bir yağdır. Ancak, son beş yılda satın aldığımız toplam palm yağı miktarı (ve palm yağı içeren özel bileşenler) azaldı.

Palm yağı bileşenlerini pek çok ürünümüzde, özellikle de sürülebilir ürünlerimizde ve çeşnilerimizde (çorbalar, soslar ve bulyonlar) ve dondurmalarımızda kullanıyoruz.Kalıp sabunlarımızda da kullandığımız palm yağı türevleri de çamaşır ve kişisel bakım ürünlerimizde temel bileşenler olarak yer alıyor.

Sürdürülebilir palm yağı konusundaki kararlılığımız geçmişe dayanıyor.1990’ların ortalarında, Sürdürülebilir Tarım Programımızın bir parçası olarak, yağ palmiyesine yönelik İyi Tarım Uygulamaları Kılavuzları geliştirmeye başlamıştık.Ayrıca, bu kılavuzların uygulanması için kendi ekim alanlarımız ve yetiştiricilerimiz ile de çalışmaya başladık.

Takdir ediliyoruz

WWF (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) şirketler tarafından sertifikalı, sürdürülebilir palm yağı (CSPO) alımını değerlendirmeye devam ediyor.WWF’in Kasım 2013 tarihinde yayınladığı üçüncü Palm Yağı Alıcıları Puanlaması, teşvik ilham verici bir ilerleme kaydedildiğini gösteriyordu. 2013 Puanlaması global bir puanlamaydı ve Avrupa, Avustralya, Japonya, ABD ve Hindistan’dan toplamda 130 perakendeci, evdışı gıda şirketi ve tüketici ürünleri ile diğer üreticileri değerlendirdi.Daha önce yapılan çalışmalar büyük Avrupa, Avustralya ve Japon şirketlerine yoğunlaşmıştı.

Diğer üç üretici ile birlikte, Unilever son puanlamada 12 üzerinden 12 aldı. WWF, dört şirketin de sadece CSPO alma konusunda değil, palm yağı tedarik zincirleri ile birlikte iklim değişikliği ile ilgili de eyleme geçme konusunda gerçek bir taahhüt ve girişimcilik gösterdiği sonucuna vardı.

Kasım 2011’de WWF, 132 Avrupa, Avustralya ve Japon şirketinin palm yağı alma uygulamalarını değerlendirdiği ikinci Palm Yağı Alıcıları Puanlamasını yayınladı.Unilever bu puanlamada dokuz üzerinden sekiz aldı.Unilever, ciddi lojistik ve maliyet güçlüklerine rağmen, 2015 yılına kadar palm yağının tamamını sertifikalı sürdürülebilir kaynaklardan satınalma konusundaki iddialı hedefi için övgüye layık görüldü.

Unilever, 2009 puanlamasında da 29 üzerinden 24.5 puan aldı.WWF, hem Unilever hem de Cadbury’nin sertifikalı sürdürülebilir palm yağına geçme konusunda büyük ilerleme kaydettiklerini bildirdi.

Başa dön