Unilever, tek kullanımlık çamaşır deterjanı ambalajı kullanımını önlemek için hiç plastik kullanılmayan düşük maliyetli alternatif bir açık kaynak konseptine €100,000 yatırımda bulunuyor.
Suda çözünebilen sıkıştırılmış çamaşır tabletleri için tasarlanan, düşük maliyetli ve plastik kullanılmadan bitkiden elde edilen ürün kaplaması, söz konusu tabletleri neme karşı koruyarak gelişmekte olan dünyada milyarlarca çamaşır deterjanı ambalajının kullanılmasını önlüyor. Her ne kadar bu ambalajlar düşük gelirli tüketiciler için popüler ve maliyeti karşılanabilir birer alternatif olsalar da plastik atık açısından sorun teşkil ediyorlar.
Rethink Tablet adı verilen bu fikir, Unilever’in Londra’da Kasım ayının sonunda ev sahipliği yaptığı Plastic Hackathon etkinliğinde öne çıkan en parlak on fikir arasında yer aldı. Etkinlik, olumlu değişim için genç liderleri destekleyen öncü forumlardan biri olan One Young World ve plastik kapaklarının kullanımını ortadan kaldırmak için dünyaya ilham olmaya çalışan bir kampanya olan A Plastic Planet’ın işbirliğiyle gerçekleştirildi.
Hackathon etkinliği, plastik atık sorununa çözüm geliştirmeleri için önde gelen tasarımcılara, yenilikçilere ve ambalaj uzmanlarına meydan okudu. Jüri üyeleri arasında Unilever, One Young World, A Plastic Planet, Sky Ocean Ventures ve National Geographic’ten temsilcilerin yanı sıra gün boyunca mentor olarak görev alan endüstri uzmanları yer aldı.
Etkinlikte öne çıkan diğer konseptler arasında tüketicilerin abonelik sistemiyle ev bakım ürünlerini tekrar doldurtabilecekleri göz alıcı seramik ya da cam şişelerin yanı sıra gerek uygulaması kolay gerekse de çevre dostu olan suda çözünebilen çamaşır deterjanı topları yer aldı.
Şimdi ise Unilever’in Ar&Ge ekipleri pazarda denemeden önce kazanan bu fikri nasıl daha fazla geliştirebilecekleri üzerinde çalışıyorlar.
Sıkıştırılmış tablet olmak üzere tüm fikirler açık kaynak, yani kullanım hakkı sadece Unilever’e ait değil. Aslında bu fikirleri paylaşarak etkilerinin ölçeğini arttırmayı ve böylece potansiyel pazar fırsatlarını en üst seviyeye çıkarmayı istiyoruz.
Unilever Ev Bakımından Sorumlu Başkanı Kees Kruythoff “Plastik atıklarla ilgili mevcut durumu değiştirmek değer zincirinde yer alan tüm paydaşların sorumluluğudur. Ancak tüketim malları endüstrisinin en büyük oyuncularından biri olarak bu durumu değiştirme hızımızın ne kadar önemli olduğunun farkındayız,” şeklinde konuştu.
“Bahsettiğimiz gelişmeler, ambalajlarımızın tekrar tasarlanması için önde gelen uzmanlar ve yenilikçiler ile yürüttüğümüz çalışmanın yanı sıra acil bir şekilde ihtiyaç duyulan sistematik değişimi hızlandırmak için endüstriyle gerçekleştirdiğimiz daha geniş kapsamlı bir çalışmaların sadece bir parçası.”
A Plastic Planet kurucu ortağı Sian Sutherland ise, “Unilever gibi büyük bir çok uluslu firmanın plastik kirliliğini ve buna ilişkin çözümleri dikkate alması dünya genelindeki tüm endüstri için güçlü bir mesaj niteliğinde. Öyle ki, bundan böyle plastik kullanımlarını değiştirme ve azaltma arayışında olmayan işletmeler ayakta kalamayacak,” dedi.
Global ölçekteki plastik ayak izimizi azaltma hedefimiz kapsamında, kullandığımız plastik ambalajlarını azaltmak için çözümler bulmak ve bunlara yatırım gerçekleştirmek girişimlerimizden sadece bir tanesi.
2017’de, Unilever olarak endüstriye öncülük eden bir taahhütte bulunarak 2025 yılına kadar tüm plastik ambalajlarımızı tamamen tekrar kullanılabilir, geri dönüştürülebilir ya da biyolojik olarak çözünebilir şekilde tasarlayacağımızı açıkladık. Ayrıca 2025 yılına kadar ambalajlarımızda kullandığımız geri dönüştürülmüş plastik miktarını en az %25’e çıkaracağımıza ilişkin bir taahhütte bulunduk. Bu hedefler işimizde, özellikle de ambalajların geri dönüştürülecek ve tekrar kullanılacak şekilde tasarlanmasında, önemli bir değişimi beraberinde getirdi.